Piknik w Raszynie okazją do poznania zawodu policjanta
W sobotę, uczestniczyliśmy w pikniku rodzinnym. Spotkanie było doskonałą okazją do przybliżenia zawodu policjanta. Dzielnicowy chętnie opowiadał o swoim zawodzie, a dzieci otrzymały odblaski niezbędne na drodze w porze wieczorowo- nocnej.
Policjanci w Komisariacie Policji w Raszynie zostali zaproszeni przez Centrum Kultury w Raszynie do uczestniczenia w pikniku rodzinnym, który odbył się 25 maja br.
Podczas spotkania dzielnicowy- asp. Mariusz Żelazek chętnie opowiadał o zawodzie policjanta, który wykonuje od prawie 16 lat. Zarówno dzieci, jak i ich rodzice mogli dowiedzieć się, jak wygląda codzienna praca dzielnicowego.
Dzielnicowi to policjanci utrzymujący bezpośredni kontakt ze społecznościami lokalnymi swoich rejonów, rozpoznający ich potrzeby i oczekiwania w zakresie szeroko pojmowanego bezpieczeństwa, zarówno indywidualnego, jak i publicznego. Dzielnicowi diagnozują wspólnie z mieszkańcami lokalne problemy, ustalają ich przyczyny i pomagają w poszukiwaniu skutecznych sposobów ich rozwiązania.
Dzielnicowi nie wyróżniają się spośród innych policjantów, ani umundurowaniem, ani wyposażeniem czy też uzbrojeniem. Podobnie posiadają pełne kompetencje przysługujące każdemu policjantowi. Jednak z racji wykonywanych zadań dzielnicowi są policjantami posiadającymi odpowiednią wiedzę i doświadczenie zawodowe. Aby zostać dzielnicowym policjant musi posiadać minimum 3 lata stażu służby. Dzielnicowi przechodzą specjalistyczne kursy, które poszerzają ich umiejętności m.in. w zakresie komunikacji społecznej i interpersonalnej, profilaktyki społecznej, rozwiązywania sporów czy też problematyki uzależnień.
Od 2017 r. w wyniku realizacji programu „Dzielnicowy bliżej nas”, w ramach awansu poziomego, dzielnicowi wyróżniający się poziomem realizowanych zadań mogą zajmować stanowiska starszych dzielnicowych.
Dzielnicowi swoją służbę, która nazwana jest obchodem, pełnia głównie przemieszczając się pieszo w ramach swojego rejonu służbowego. Służbę pełnić mogą również wspólnie z dzielnicowym z sąsiadującego rejonu służbowego, czy też wykorzystywać środek transportu, co ma szczególne znaczenie w rejonach pozamiejskich.
Dzielnicowi są policjantami pierwszego kontaktu w związku z czym dla Państwa wygody zostali wyposażeni w niezbędne narzędzia komunikacji. Każdy dzielnicowy został wyposażony w służbowy telefon komórkowy, którego numer został „przypisany do rejonu służbowego”, co oznacza, iż nawet w przypadku zmiany personalnej na stanowisku dzielnicowego znany Państwu numer nie ulega zmianie. Podobnie każdy dzielnicowy ma zapewniony dostęp do poczty elektronicznej, której adres dla ułatwienia rozpoczyna się od wyrażenia dzielnicowy.xxx@xx.policja.pl. Analogicznie jak numer służbowego telefonu komórkowego adres ten jest przypisany do rejonu służbowego i nie ulega zmianie.
Dzielnicowi nie pełnią służby całodobowo. W sytuacjach nagłych lub zagrażających bezpośrednio życiu i zdrowiu należy korzystać z numerów alarmowych 112 lub 997.
Dane kontaktowe swojego dzielnicowego mogą Państwo odnaleźć na stronach internetowych swoich jednostek Policji.
Dla Państwa wygody w ramach programu „Dzielnicowy bliżej nas” opracowano i wdrożono do powszechnego użytku aplikację „Moja Komenda”. Jest to aplikacja bezpłatna opracowana na urządzenia mobilne bazujące na systemach operacyjnych Android oraz iOS.
Aplikacja, po jej zainstalowaniu, może pracować w trybie off-line, jednak jej pełne funkcjonalności są widoczne przy zapewnieniu dostępu do sieci Internet.
Baza danych zawiera informacje o wszystkich obiektach policyjnych dostępnych dla interesantów, a także dane kontaktowe wszystkich dzielnicowych z terenu kraju.
Jest to narzędzie, które zapewnia Państwu szybki dostęp do informacji o adresach i numerach telefonów obiektów policyjnych oraz kontakt ze wszystkimi dzielnicowymi na terenie kraju.
Aplikacja została przygotowana z myślą o osobach, które kontaktują się z Policją w sytuacjach innych, niż te bezpośrednio zagrażające życiu lub zdrowiu.
Przypominamy, że w nagłych przypadkach należy korzystać z numerów alarmowych 112 lub 997.
Aplikacja została wyposażona w dwa tryby wyszukiwania informacji o jednostkach Policji, jak i dzielnicowych.
Po włączeniu usług lokalizacyjnych w telefonie aplikacja sama odnajdzie najbliższy policyjny obiekt, wskaże trasę dojścia lub dojazdu.
„Moja Komenda” umożliwia również wyszukanie po nazwie jednostki, ulicy lub kodzie pocztowym oraz podgląd siedziby jednostki w trybie „Street view”.
Dane nawigacyjne oraz „Street view” aktualizowane są przez operatorów zewnętrznych.
Wystarczy, że wprowadzą Państwo miejscowość, nazwę ulicy i numer posesji, a aplikacja wyszuka dzielnicowego, który dba o ten rejon. Dzielnicowych można wyszukiwać także po ich imionach i nazwiskach. Dla ułatwienia Państwu obsługi, w przypadku małych miejscowości, wystarczy wpisać samą nazwę miejscowości.
Dzięki aplikacji mogą Państwo odnaleźć najbliższą jednostkę Policji, sprawdzić jak nazywa się dzielnicowy, uzyskać pełne dane teleadresowe i połączyć się z nim jednym kliknięciem, jak też wysłać wiadomość e-mail.
Dzielnicowi nie pełnią służby całodobowo, stąd też w sytuacji kiedy dzielnicowy nie odbiera służbowego telefonu komórkowego, aplikacja jednym kliknięciem przekieruje Państwa jednostek, w których pełnią oni służbę gdzie uzyskają Państwo informację dotyczącą dostępności dzielnicowych.
Podane adresy mailowy ułatwi Państwu kontakt z dzielnicowym, ale nie służy do składania formalnych zawiadomień o przestępstwie, wykroczeniu, petycji, wniosków ani skarg w rozumieniu przepisów.
Aplikacja „Moja Komenda” zapewnia również bezpośredni dostęp do portali internetowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Policji, jak i mediów społecznościowych.
asp.szt. Monika Orlik/ policja.pl